Direktlänk till inlägg 19 juli 2008

Britannia, at last

Av Maglin - 19 juli 2008 12:35

Jag är en inbiten brädspelare. Det betyder alltså att jag älskar att spela brädspel i (nästan) alla dess former. Ofta blir det Svea rike, Risk 2210 eller nåt liknande lite simplare "rulla tärning å dö"-spel.

Sitter just nu och sammanfattar reglerna till ett strategispel som heter Britannia och som är mitt absoluta favoritspel. Tyvärr verkar jag vara rätt ensam om att tycka om spelet i min bekantskapskrets. Nu har jag dock äntligen, men löfte om Tacos och alkohol, lyckats övertyga fru, kompis och kompissambo om att vi ska spela. Nåja, frun är nykterist, henne övertygade jag på annat sätt som vi inte behöver gå in på.

Utanför spöregnar det och vad kan passa bättre en sån dag än lite old fashion brädspelsvåld? Hoppas nästan på åska med nu när inte datorerna behöver vara igång =) 

Reglerna för spelet är relativt enkla, men på engelska och många. Spelet följer Englands historia från romerska invasionen till normandiska invasionen. Tjusningen med spelet är nog just det att det följer historien. Man får poäng för att göra som olika nationer gjorde. En annan tjusning för er som alltid förlorar är att man vet inte förrän i slutet vem som vunnit. Varje spelare har flera nationer han/hon spelar och nationerna kommer in vid olika tidpunkter i spelet. Så fast den stackars blå spelaren kan räkna med att bli utslagen första rundan är det ändå han som är störst vid spelets slut, men om det räcker till seger vet man inte förrän efteråt.

Såg till min förtjusning att spelet, som är från 80-talet nån gång, släppts i nyutgåva.  


Så, för att göra min kommande seger "ähum ähum" ännu större så tänkte jag sammanfatta och översätta åt de andra. Vill ju inte att de ska kunna skylla ifrån sig när de förlorar stort till det romerska imperiet!


Jag tror det var Pontus Fox som uttryckte det så vackert; "Det viktiga är inte att vinna, det viktiga är att förnedra din motståndare"

 
 
Ingen bild

hans fru

19 juli 2008 20:22

Jag kan meddela att han inte vann...men det gjorde å andra sidan inte jag heller:)
Patricks sambo gick segrande ur rök och damm.
Tur att taccosen var goda:)

 
Ingen bild

Maglin

19 juli 2008 23:40

Finns bara ett ord för det... Nybörjartur

 
Ingen bild

Vinnaren

20 juli 2008 14:38

Det var inte nybörjartur det var skicklighet... :-)

 
Ingen bild

Maglin

21 juli 2008 02:27

Jo, jag måste erkänna, jag vann inte. Nu tror ni säkert att jag skäms? Fel! Jag förlorade ju så klart medvetet.......

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maglin - 20 januari 2009 19:24

Hejfolket. Ska prova på wordpress ett tag, välkomna dit =)   Nu blev det inte så.....   http://maglin.blogg.se/   Är stället ni ska kika på =) ...

Av Maglin - 20 januari 2009 02:54

Dagen blev till slut rätt bra, trots bara 30 minuters sömn inatt. Fick ju gott om tid att göra mig i ordning i morse iaf. Så gott om tid att jag glömde boken jag skulle läsa på bussen. Fick lov att köpa mig en tidtabell för att ha NÅT att vila ögonen...

Av Maglin - 14 januari 2009 11:50

Snart är det dags för vardag igen, nästa vecka börjar skolan. Folk säger det är skönt när det blir vardag igen. Jag ser verkligen fram emot 13 timmars arbetsdag, lärare som berättar hur långt efter vi ligger men inte kan sätta fart själva, klasskompi...

Av Maglin - 4 januari 2009 11:38

Det finns många konflikter i Azeroth. Naturligtvis finns kriget mot Lich King i senaste expansionen, men även ”små” konflikter som Defias uppror mot Stormwind. Det är här det lustiga börjar. I Elwynn Forrest alldeles utanför staden St...

Av Maglin - 26 december 2008 12:27

Nu är julen slut, tack å lov. Allt blev väl så blärtigt som jag trodde ungefär. God mat hos morsan iaf, som vanligt =) Juldagen skulle vi ha spelat spel med T&P, men det blev inställt. Jag blev tvungen att vara nykter ännu en dag, ska råda bot på det...

Ovido - Quiz & Flashcards