Alla inlägg den 13 oktober 2008

Av Maglin - 13 oktober 2008 23:51

Detta är en sönderhackad vecka. Skola tre dagar, måndag, onsdag och fredag.

Måndag med Entreprenörskap. Vad kännetecknar en entreprenör?


På onsdag ska jag iväg för att hålla utvecklingssamtal med mina ettor. Något som skulle gjorts för ett tag sen, men förkylningen kom ivägen.Denna gång ska jag forska i mer vilka de är och vad de vill.

 

Torsdag blir en kul dag, först ska vi handleda en reflektion över en föreläsning ettorna haft. Den handlar om svinn i butik. Ett intressant ämne i sig som nog är värt ett eget inlägg. För att ändå skriva något om det så kan jag berätta att den vanliga snattaren är inte den du tror. De kategorier som snattar mest är bland andra ungdomar och stamkunden. Ungdomar kanske inte förvånar någon, men stamkunden?? Stamkunden tänker ofta som så att "Jag handlar här så mycket så det här kan de gott bjuda på". Men oavsett så är det snatteri eller stöld.

90 % av allt snatteri utförs av så kallade tillfällighetstjuvar. De professionella står alltså för bara 10 %.

En annan sak att tänka på är att inte stirra blint på t ex zigenare, som ju alltid anklagas, det är mer intressant att se den normalt klädda person som går tio meter bakom dem med en stor sportbag som verkar bli tyngre och tyngre...

Och allt är sååååå enkelt att lösa, men så få fattar det så man blir bara arg. Det handlar inte om larmbågar, speglar eller övervakningskameror. Svaret är: Kundbemötande. Japp, så enkelt är det, SE KUNDEN! HÄLSA PÅ KUNDEN! HJÄLP KUNDEN! Dina riktiga kunder blir glada och tjuven blir nervös...

Nåja, nog om det för nu.


På eftermiddagen ska vi även då ha hand om ettorna, vi ska spela rollspel. Jag tänkte ta en runda Drakar och Demoner, men det gick inte för sig. Vi ska spela rollspel om säljprocessen. Jag kom på den, enligt mig, finurliga idén att för varje rollspel skapa en lista med produkter som finns i den butiken, sedan ska den som agerar säljare utifrån en behovsanalys komma fram till vilken produkt som är den bästa för kunden. För det är ju faktiskt så att det som är bäst för kunden är bäst för butiken. Inte kommer någon in igen om de känner sig lurade...

Det var nog det hela för nu.


OaO

Ovido - Quiz & Flashcards